Een beetje geschiedenis van Joe FM
Vanaf 1 april 2009 werd de zender 4FM omgedoopt tot Joe FM. Joe fm’s belangrijkste publiek is de groep van de 35-50 jarigen. De nieuwe baseline werd: de glimlacht, de muziek Ter herinnering, de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa), die onder andere eigenaar is van VTM en Q-Music, nam in mei 2007 4FM over. Sinds 1 januari 2019 maakt Joe FM deel uit van een nieuw mediabedrijf dat door Medialaan en de Persgroep Publishing werd opgericht. In deze nieuwe onderneming zitten zowel tv-zenders, kranten, radio, tijdschriften en online diensten. Ze werken toekomstgericht samen aan een creatief mediaverhaal. Voor alle duidelijkheid, Joe FM mag niet verward worden met de digitale Canadese radiozender met dezelfde naam, waarvan de programmering gebaseerd is op titels uit de jaren 80 en 90.
Ritmische look voor Belgische radiozender Joe
Joe is ondertussen een van de grotere radionetwerken in Vlaanderen en biedt een beproefde mix van hedendaagse hits en de beste muziek van de afgelopen decennia voor een doelpubliek van 35-50 jaar. Kortgeleden kreeg de zender een nieuwe look die ontworpen werden door het Amsterdamse bedrijf CapeRock. De nieuwe look moet iets jonger en eigentijdser aanvoelen dan zijn voorganger. Het logo is voorzien van een “spotlight” die gebruikt kan worden om verschillende muziekkunstenaars in de kijker te zetten. De limoengroene kleur maakt deel uit van het erfgoed van Joe en zorgt ervoor dat het merk opvalt.
CapeRock zorgde ervoor dat een van de populairste radiostations van België een nieuwe, frisse look kreeg. De radiozender heeft een opgeknapt merkimago dat muziek in het hart van zijn merk en visuele kern draagt. Met een nieuwe, frisse, moderne en iets jongere uitstraling is het merk weer helemaal op zijn plaats. Het merkimago van Joe was gedateerd en moest weer tot leven gebracht worden om de sterke positie van Joe op de Belgische markt te behouden. Het merk Joe is alle genres van moderne muziek van alle artiesten laat horen. Joe voldoet aan de wensen van muziekliefhebbers met een playlist die varieert van de grootste hits aller tijden tot de hedendaagse instant-klassiekers.
Om de beste muziek in de lucht te claimen, altijd en overal, ontwierp CapeRock een identiteit die muziek in het hart van het merk draagt door de grootste artiesten en de beste muziek in de schijnwerpers te zetten en ze te vangen in de O van Joe. De limoengroene kleur zorgt ervoor dat Joe zich onderscheidt op de markt en verbindt hem met het erfgoed van het merk. Het identiteitssysteem werkt met verschillende kleurencombinaties.
Een groeiend aantal luisteraars
De afgelopen jaren heeft JOE FM steeds meer luisteraars aangetrokken. Binnen de totale populatie heeft JOE zijn marktaandeel verhoogt van 8,1%naar 8,5%. Deze cijfers zijn een eerste teken dat de luisteraars genieten van de nieuwe programmering. Hun doel is om hun luisteraars te blijven overtuigen met een frisse, jonge sound en muziek die hen ontroert. Ze blijven zich inzetten voor het spelen van de grootste hits in combinatie met interessante muzikale activiteiten.
Ze doen dit met populaire dj’s zoals Anke Buckinx, Kenneth Stevens,Tess Goossens, Sven Ornelis, Rani De Coninck ….