Duurzaam ondernemen is tegenwoordig meer de norm dan uitzonderlijk. Steeds meer bedrijven, groot en klein, denken na over hoe ze hun steentje kunnen bijdragen voor een groenere toekomst. Maar wat betekent duurzaam ondernemen nu eigenlijk? Wel, eigenlijk is het best simpel: het is een manier van werken waarbij je rekening houdt met de impact op het milieu, de maatschappij en de economie. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, met een paar eenvoudige aanpassingen kan je al een groot verschil maken.

1. Kies voor duurzame mobiliteit

Mobiliteit is een van de grootste oorzaken van CO2-uitstoot. Daarom is het als bedrijf aangeraden om hierop te besparen, en dat kan op heel wat manieren. Denk bijvoorbeeld aan elektrisch rijden, fietsen of het openbaar vervoer. Daarnaast zijn er ook alternatieven voor traditionele brandstoffen, zoals LNG, een biodiesel die tot 90% minder CO2-uitstoot veroorzaakt. Door te kiezen voor voertuigen die op HVO rijden, draag je bij aan een schonere lucht en een betere toekomst. Bovendien kan je dit ook gebruiken als een sterk punt in je marketing: klanten waarderen bedrijven die bewuste keuzes maken.

mobiliteit
energie-efficiëntie<br />

2. Zet in op energie-efficiëntie

Een andere manier om je bedrijf te verduurzamen, is door slimmer om te gaan met energie. Investeer in energiezuinige apparaten en verlichting, zoals LED-lampen. Zorg ervoor dat je kantoor goed geïsoleerd is, zodat je minder energie verbruikt voor verwarming of airconditioning. Daarnaast kan je ook zonnepanelen installeren om je eigen groene stroom op te wekken. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee: je verlaagt immers je energiekosten op lange termijn.

3. Milieuvriendelijk gedrag op de werkvloer

Duurzaam ondernemen begint eigenlijk bij je medewerkers. Stimuleer hen dus om bewuste keuzes te maken op de werkvloer. Zorg bijvoorbeeld dat er voldoende afvalbakken zijn om te sorteren, geef je medewerkers herbruikbare drinkflessen of moedig hen aan om dubbelzijdig te printen. Je kan ook een fietsvergoeding aanbieden zodat het voor je werknemers aantrekkelijker wordt om de fiets te nemen naar kantoor. Met dit soort kleine initiatieven kan je een groot verschil maken en een echte impact hebben op de ecologische voetafdruk van je bedrijf.

Milieuvriendelijk

4. Ga voor duurzame partnerships

Kijk niet alleen naar je eigen onderneming, maar ook naar de bedrijven waarmee je samenwerkt. Kies bijvoorbeeld énkel voor leveranciers en partners die ook duurzame initiatieven ondersteunen. Je kan bijvoorbeeld enkel fairtrade koffie kopen, of lokale producten uitkiezen om transport uitstoot te verminderen. Op die manier bouw je mee aan een netwerk van bedrijven die dezelfde waarden delen. 

 partnerships
Digital

5. Digitaliseer waar mogelijk

Digitalisering kan je helpen om niet alleen efficiënter te werken, maar ook duurzamer. Probeer eens wat minder papier te gebruiken en schakel over op digitale processen, zoals e-facturatie of gedeelde werkplatformen voor je medewerkers zoals een shared Drive.  Denk daarnaast ook aan slimme tools voor rittenbeheer. Met een tankkaart voor particulieren bijvoorbeeld, kunnen werknemers gemakkelijk tanken, maar tegelijk bewuster omgaan met hun rijgedrag dankzij de analysefuncties die vaak inbegrepen zijn. Op die manier kan je de mobiliteit binnen je bedrijf optimaliseren.